Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
2023-01-10

Na boso czy w kapciach? Posłuchaj co mówią stópki Twojego malucha...

Prawidłowy rozwój stopy dziecka ma wpływ na całe jego życie, warto więc dowiedzieć się więcej na ten temat. Wiemy dużo na temat rozwoju sensorycznego maluszka, jednak zapominamy, że stopy niemowlaka mają również swój udział w odkrywaniu świata. Stopy dziecka służą do poznawania świata, o czym można dowiedzieć się więcej z tego artykułu.

 

1. Jakie są stópki maluszka?

Małe, słodkie, urocze, rozczulające, pomarszczone, pachnące, ciepłe, zimne.

Już na pierwszych zdjęciach usg szukamy stópek małej istotki, która za chwilę pojawi się na tym świecie. Kiedy rodzi się, każdy jest zauroczony tymi malusimi, pomarszczonymi nóżkami i mikroskopijnymi paznokietkami. Każdy chce je całować, dotykać, chronić przed zimnem, owijać kocykami, ubierać w śpioszki, ciepłe skarpetki.

 

2. Jakie funkcje ma stopa u dziecka?

Żyje własnym życiem, rusza się, zgina, prostuje, zwija paluszki, kopie. Układ nerwowy wysyła impulsy do mięśni, by stopą maluch oceniał i badał przestrzeń. Do niedawna te stópki były w bezpiecznej przestrzeni brzucha mamy, gdzie mogły doświadczać rozciągania elastycznej macicy i lekkości płynności ruchów w środowisku wodnym. Teraz na nowo muszą ocenić środowisko w jakim się znalazły. Ocenić warunki w jakich przebywają. To pomaga im w budowaniu propriocepcji, czyli czucia własnego ciała bez kontroli wzroku.

W przyszłości to właśnie stopa jako pierwsza będzie oceniała podłoże na jakim się znajduje,  czy jest płasko, czy jest spadek,  czy są kamienie, czy jest różnica poziomów, czy ma zmobilizować cały organizm do wytworzenia złożonych reakcji równoważnych gdy napotka przeszkodę. 

 

3. Czy stopa uczy się?

Gdy patrzymy na reprezentację korową ośrodków czuciowych, stopy są trzecie po ustach i dłoniach w hierarchii ilości receptorów, które odbierają bodźce z zewnątrz! Trzecie miejsce na podium, co to znaczy? Są prawie prawie tak samo ważne jak dłonie w budowaniu schematu ciała człowieka! Stopy czują i chcą czuć więcej niż nam się wydaje. One chcą chłonąć bodźce z zewnątrz. Wręcz żądają tego. 

To skoro są tak istotne, czemu nimi się nie zajmujemy? Czemu nie dajemy im warunków do rozwoju? Każdy bodziec, z którym zetkną się od małego będzie budował nowe połączenia w mózgu. Wiemy, że ta droga neuronalna od głowy do stopy jest najdłuższa, co oznacza, że wymaga więcej powtórzeń przepływu impulsów, by mózg otrzymał odpowiednią informację i dał właściwą odpowiedź zwrotną.

Każde doświadczenie ciepłych dłoni rodzica, zimnej podłogi, wilgotnych ust babci, szorstkiego ręcznika, miękkiego przewijaka, ostrego zarostu taty, miłego kocyka, plecionego swetra mamy, twardej maty na podłodze, delikatnej pieluszki, może muśnięcia ogonem psa, albo wiatru między paluszkami przy uchylonym oknie - każde to doświadczenie daje im szansę w pełni rozwinąć potencjał do kształtowania się zdrowych stóp gotowych na przemierzanie tego świata po swojemu.

 

4. Czy maluszek powinien mieć bose stopy?

Wydawałoby się, że stopy na początku nie są pełnią ważnych funkcji. Przecież noworodek wyszedł z ciepłego środowiska, trzeba tylko je chronić, ogrzewać by zachować te same warunki, które były w łonie matki.

Ale czy kiedy podglądaliśmy tego malucha na usg, jego stopa była w skarpetce? Nie, wręcz przeciwnie, miała mnóstwo doświadczeń ruchu i kontaktu z drugą stopą, poznawały się, dotykały, plątały w pępowinę, były łaskotane przez delikatne paluszki dłoni, a czasem nawet ciućkane. Doznawały odruchu chwytnego stopy, który pojawia się już w życiu płodowym.

Dlaczego więc nie pozwolić stopom dalej doświadczać świata i odbierać bodźce z otoczenia? To tylko zaprocentuje. Odważmy się, zmieńmy sposób myślenia.

 

5. Od kiedy stopa potrzebna jest maluchowi?

Myślę, że już mamy odpowiedź.

Z punktu widzenia motoryki spontanicznej w okresie noworodkowym w prawidłowym rozwoju ruch przechodzi przez całe ciało, zaczyna się od głowy, przechodzi przez tułów i kończy się na stopie. Dlatego wolne stopy są tak istotne już w pierwszym okresie życia. 

Nie ograniczajmy ich w ciasnych śpioszkach, nie chrońmy skarpetkami. Dajmy im możliwość kopania, uderzania piętami o podłoże, odpychania się, pozwólmy na wkładanie stóp do buzi, rozciąganie podeszwy stopy, uderzanie grzbietem stopy w leżeniu na brzuszku. To zachęci do pełzania, czworakowania, to kształtuje mięśnie stopy i zapobiega płaskostopiu, daje szansę na formowanie łuków stopy.

 

6. Jak dziecko reguluje temperaturę ciała?

Stopa ma także znaczenie w termoregulacji ciała. Jeśli maluchowi jest za ciepło poci się i staje się chłodniejsza. Rodzcie wtedy jeszcze cieplej ubierają malca, a to sprawia, że przegrzewamy go i stopy znów są zimne. Dlatego rozwiążmy to błędne koło. Ubierajmy  dzieci adekwatnie do temperatury otoczenia, zostawmy odkryte stopy. Jeśli możemy zadbajmy by w pokoju nie było więcej niż 22 stopnie celsjusza. 

 

7. Stopodłonie?

Jeśli jeszcze masz wątpliwości pomyśl o stopach jak o dłoniach malucha. Są tak samo ważne w rozwoju i mają prawo do poznawania świata na takich samych warunkach! Zakładając dziecku skarpetki to tak jakbyś ubrał je w domu w rękawiczki…hihi…

 

A teraz przejrzyj nasze produkty i sprawdź jak uszyte są nasze ubranka by wspierały stopy Twojej pociechy!

Zaufane Opinie IdoSell
4.95 / 5.00 21 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-05-24
Obsługa klienta profesjonalna. Polecam.
2023-05-21
Szybko,sprawnie,ładnie zapakowane z Instrukcją jak wykorzystać wspomagając rozwój dziecka.
pixelpixel